Maersk Line A/S køber Hamburg Süd

December 1, 2016

A.P. Møller - Mærsk A/S — Maersk Line A/S køber Hamburg Süd

A.P. Møller - Mærsk A/S' datterselskab, Maersk Line A/S (Maersk Line) har indgået aftale med Oetker Group om køb af det tyske containerrederi Hamburg Südamerikanische Dampfschiffahrts-Gesellschaft KG (Hamburg Süd). Købet er betinget af endelig aftale og myndighedsgodkendelser.

Hamburg Süd er verdens syvende største containerrederi med en ledende markedsposition på nord — syd ruterne. Selskabet driver 130 containerskibe med en containerkapacitet på 625.000 TEU (20-fods ækvivalenter). Hamburg Süd har 5.960 medarbejdere fordelt på mere end 250 kontorer over hele verdenen og markedsfører deres ydelser gennem deres brands Hamburg Süd, CCNI (med hovedsæde i Chile) og Aliança (med hovedsæde i Brasilien). Hamburg Süd havde i 2015 en omsætning på USD 6.726 millioner, hvoraf USD 6.261 millioner stammer fra deres containerforretning.

Med købet følger Maersk Line strategien udmeldt den 22. september 2016 om at øge markedsandele organisk og gennem opkøb. Købet af Hamburg Süd skaber en unik mulighed for yderligere udvikling af Maersk Lines containerforretning til kundernes, medarbejdernes samt aktionærernes fordel.

Med købet af Hamburg Süd øger Maersk Line sin andel af den globale kapacitet til ca. 18,6 % (15,7 %), den nominelle kapacitet til omkring 3,8 millioner TEU (3,1 millioner TEU), mens den gennemsnitlige alder på den sammenlagte flåde på mere end 700 skibe bliver 8,7 år mod Maersk Lines nuværende 9,2 år.

A.P. Møller - Mærsk A/S forventer at komme med yderligere informationer efter godkendelse af endelig købsaftale, som forventes i begyndelsen af 2. kvartal 2017. A.P. Møller - Mærsk A/S forventer købet gennemført i ultimo 2017.

Transaktionen vil ikke påvirke A.P. Møller - Mærsk A/S' forventninger til 2016.

København, den 1. december 2016

Head of Investor Relations, Stig Frederiksen, tlf.: 3363 3106