Maersk Supply Service omklassificeres fra ophørende til forsættende aktivitet

March 29, 2019

A.P. Møller - Mærsk A/S – Maersk Supply Service omklassificeres fra ophørende til forsættende aktivitet

Bestyrelsen har i dag besluttet at indstille separationsprocesserne for Maersk Supply Service. Som en konsekvens heraf vil Maersk Supply Service blive omklassificeret fra ophørende aktivitet til forsættende aktivitet i A.P. Møller - Mærsk A/S (APMM).

Som et resultat af beslutningen i 2016 om at udskille de olie og olierelaterede virksomheder fra APMM, har Maersk Supply Service været klassificeret som ophørende aktivitet og som et aktiv bestemt for salg fra Q4 2017.

På trods af vedvarende bestræbelser er der ikke blevet fundet en attraktiv strukturel løsning for Maersk Supply Service, primært på grund af de vanskelige markedsforhold med overkapacitet inden for offshore supportskibsindustrien.

Den strategiske udvikling af Maersk Supply Service, der fokuserer på at diversificere selskabets forretning ind på nye markeder, vil forsætte, og selskabet vil operere som en selvstændig virksomhed og ikke som en integreret forretningsenhed i APMM.

Som følge af omklassificeringen vil Maersk Supply Service blive inkluderet i APMMs resultatopgørelse, balance og pengestrømsopgørelse som andre forsættende aktiviteter, og historiske tal vil blive justeret. Maersk Supply Service vil blive rapporteret under segmentet ”Manufacturing & Others”.

Maersk Supply Service rapporterede for regnskabsåret 2018 en omsætning på USD 263 mio. og en EBITDA på USD 3 mio. med et negativt frit cash flow (FCF) på USD 316 som følge af betalingen af fire nybygninger. I slutningen af 2018 var den investerede kapital USD 714 mio. som følge af en negativ fair value justering på USD 400 mio. opgjort i Q3 2018. For 2019 er forventningen en EBITDA tæt på break-even niveau og en negativ FCF på ca. USD 200 mio. som følge af leveringen af de resterende nybygninger bestilt i 2014.

Omklassificeringen af Maersk Supply Service vil ikke have betydning for forventningerne til resultatet for APMM for 2019, som blev oplyst den 21. februar 2019.

København, 29. marts 2019

Head of Communication (Energy division), Louise Münter, tlf. +45 3363 1912