A.P. Møller - Mærsk A/S – Nedjustering af forventningerne til resultatet for 2018

August 7, 2018

Som fremhævet i A.P. Møller - Mærsk A/S’ (APMM) kvartalsrapport for Q1 2018 var forventningerne til resultatet for 2018 underlagt stigende usikkerhed i forhold til fragtrater, brændstofpriser og valuatakurser, som følge af geopolitiske risici, det anspændte globale handelsklima samt andre faktorer.

Baseret på forventningerne til fragtrater for den resterende del af året og de fortsatte høje priser på brændstof, nedjusterer APMM sine forventninger til resultatet for 2018.

APMMs nye forventning for EBITDA (resultat før renter, skat, afskrivninger og nedskrivninger) er i niveauet USD 3,5-4,2 mia., samt et positivt underliggende resultat. Den tidligere forventning var EBITDA i niveauet USD 4-5 mia., og et underliggende resultat over 2017 (USD 356 mill.). De øvrige forventninger fastholdes.

Omsætningen var USD 9,5 mia. for APMM i 2. kvartal 2018 og EBITDA var USD 0,9 mia. og for 1. halvår var omsætningen USD 18,8 mia. og EBITDA USD 1,6 mia. For 2. kvartal var EBITDA for Ocean USD 0,7 mia., hvilket afspejler forbedrede enhedsomkostninger, som samlet set er reduceret med mere end 5% i forhold til Q1 2018, målt på både faste og nominelle priser på brændstof. Indtjeningen var dog negativt påvirket af en gennemsnitlig stigning i brændstofspriser på 28% i forhold til samme periode sidste år, mens fragtraterne faldt 1,2%.

”I årets andet kvartal formåede vi at levere en god fremgang i omsætning, transporterede mængder og enhedsomkostninger på tværs af forretningen, og resultaterne har forbedret sig fra et svagt første kvartal. Spotfragtraterne er steget efter et betydeligt fald i andet kvartal, og de transporterede mængder vokser med markedet. Men som konsekvens af de høje brændstofspriser, hvilket vi ikke fuldt ud er blevet kompenseret for gennem højere fragtrater, har vi justeret vores forventninger til 2018.”, CEO Søren Skou.

Yderligere detaljer vil blive offentliggjort i Halvårsrapporten for 2018, den 17. august 2018.

København,  7. august 2018

Head of External Relations, Signe Wagner, tlf. +45 3363 1901